Intervisie bij organisatieverandering

Een verandering in een organisatie is noodzakelijk voor het voortbestaan van een organisatie. Sta je als je organisatie stil? Dan is de kans groot dat je ondergesneeuwd raakt bij andere organisaties en je je positie binnen de markt verliest aan de organisaties die wel veranderen. Maar verandering is moeilijk. Zeker als je je een team van medewerkers mee 'moet' krijgt in de verandering. De meeste mensen hebben van nature weerstand tegen verandering. Intervisie kan helpen om jouw organisatieverandering beter te laten verlopen. 

Het probleem bij verandering: medewerkers die liever blijven doen wat ze altijd deden

De meeste mensen hebben weerstand tegen verandering en laten jouw medewerkers nu net mensen zijn... Dat maakt dat verandering aanbrengen binnen processen of binnen je hele bedrijf lastig kan zijn. Nu kunnen we het hebben over je team meekrijgen in een veranderproces en je leiderschapsstijl aanpassen. Allemaal hele waardevolle tips om te zorgen dat verandering zo soepel mogelijk verloopt. Echter, medewerkers blijven verandering lastig vinden. Hoe goed jij als verandermanager ook bent. 

Intervisie: stapsgewijs aanpassen bij organisatieverandering

Intervisie is een hulpmiddel om te zorgen dat jouw medewerkers zich stapsgewijs kunnen aanpassen aan de veranderingen. Het doorvoeren van veranderingen brengt altijd problemen met zich mee. Of dit nu zit op het niveau van de software, protocollen of medewerkers die gewoonweg niet mee willen. Deze problemen blijven dan vaak in het hoofd van je medewerker zitten. Ze nemen ze mee naar huis, gaan doemdenken of droppen zelfs wat bommetjes bij collega's. De sfeer binnen het team wordt dan minder fijn. En een minder goede sfeer zorgt voor frustratie, een mindere werkethos, minder klantvriendelijk zijn, het niet uitvoeren van werkzaamheden of zelfs verzuim. Alles waar jij aandacht aan hebt besteed het zo min mogelijk te laten zijn. 

Hoe werkt intervisie bij organisatieverandering?

Een intervisie bij organisatieverandering wordt altijd ingezet met een externe begeleider. Waarom? Omdat iemand die binnen de organisatie zit óf meegaat in de pijn van de medewerkers óf een andere positie in de hiërarchie heeft waardoor het voor deelnemers van de intervisie lijkt of de verandering doorgedrukt wordt. Een intervisie bij organisatieverandering is gericht op de vragen van medewerkers die zij hebben bij de organisatieverandering. Zo ontstaat er een supportgroep waarin ervaringen, gevoelens en gedachten kunnen worden uitgewisseld. Maar intervisie is anders dan het praatje bij het koffiezetapparaat. 

Een intervisie bij organisatieverandering richt zich niet alleen op de vragen en problemen van de organisatieverandering, maar ook op de oplossingen. Stel je voor dat jij een probleem hebt met de extra werkdruk die op jouw team wordt gelegd. Iedereen moet een beetje extra werk verzetten, maar je loopt al op de toppen van je tenen. Samen binnen de intervisiegroep bekijken we zorgvuldig waar dit gevoel vandaan komt. We zoomen in op jouw ervaringen, jouw onderliggende patronen en overtuigingen. Op die manier vormt zich een helder beeld van wat er zich afspeelt in jou. Door dat helder te hebben, kunnen de tips en adviezen gegeven worden door de groepsgenoten. Hierdoor kun je direct aan de slag gaan met de opbrengsten uit de intervisie. 

Iedereen leert van de intervisie

Het bespreken van problemen bij organisatie verandering in de intervisiegroep zorgt ervoor dat jij niet alleen verder kunt met de tips en adviezen, maar dat iedereen deze heeft meegekregen. Het feit dat jij de werkdruk op dit moment te hoog vindt, kan betekenen dat anderen dan ook zo ervaren. Het mooie aan intervisie is dat de hele groep leert van de intervisie. Sterker nog: als begeleider leren wij ook elke intervisie weer iets nieuws. 

Steeds meer intervisie bij organisatieverandering

Steeds meer organisaties ontdekken de kracht van intervisie om medewerkers over hun eigen vraagstukken na te laten denken. Door hierover na te denken komen er ook mogelijke oplossingen en nieuwe inzichten. Intervisie binnen een team zorgt ervoor dat er ruimte en tijd is voor reflectie én verdere ontwikkeling. Vragen als 'doe ik de juiste dingen' of 'hoe doe ik het eigenlijk' geven inzicht in de werksituatie, de persoonlijke situatie en de relatie onderling. Er ontstaat een diepere vertrouwensband binnen het team waardoor de organisatieontwikkeling voorspoediger verloopt. De samenwerking en het teamsucces worden daardoor vergroot.